Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Ett lyckat experiment - macarons på kokosflingor

Publicerad 2014-02-17 16:41:00 i Choklad, Macarons, Småkakor,

Macarons har ju varit nästan löjligt hypade i ett par år nu (vem minns inte prinsessan Madeleines bröllopstårta?). Jag tycker att de är väldigt vackra att titta på i alla sina färgkombinationer, men min nöt- och mandelallergi har satt stopp för både smakande och bakande av just macarons. Till igår.
Jag hittade ett recept på macarons med mixade kokosflingor och vid halv nio igår kväll började jag baka. Det hade aldrig hänt om det inte vore för att sportlovet börjar idag.
 
Experimentet blev lyckat. Mycket lyckat till och med. Men jag tror att jag ska försöka få tag på kokosmjöl till nästa gång, för en slätare konsistens på macaronsen. Och nästa gång gör jag en smörkräm att fylla dem med, även om de smakade bra med bara dulce de leche i. Dulce de leche, som är en tjock kolakräm, kan man göra själv genom att koka en burk sötad kondenserad mjölk i minst 2 timmar. Eller så kan man göra som jag gjorde och köpa färdigkokt kolakräm i glasburk.
Kokosmacarons med chokladsmak
 
ca 20 st
 
110 g kokosflingor
170 g florsocker
2 tsk kakao
90 g äggvita
2 msk strösocker
 
Mixa kokosflingorna så fint det går i en matberedare. Mixa ner florsocker och kakao.
Vispa äggvitorna till ett fast skum samtidigt som du häller i lite socker i taget.
Vänd ner kokosblandningen i äggviteskummet, blanda väl.
Spritsa ut rundlar stora som femkronor på en plåt med bakplåtspapper. Låt stå i ungefär en halvtimme är risken att de spricker i ugnen mycket mindre. Sätt under tiden ugnen på 150 grader.
Grädda i ugnen i ca.14 minuter.
 
När macaronsen har svalnat lägger man ihop dem två och två med fyllning emellan.
 
 

Kommentarer

Postat av: agneta

Publicerad 2014-02-17 20:31:06

Detta tänker jag testa denna veckan. Hoppas mina kommer se lika goda ut dom dina. Kram

Postat av: coffeeandcupcake.blogg.se

Publicerad 2014-02-20 17:57:24

Så goda dom ser ut :)

Postat av: Marie

Publicerad 2014-03-06 18:41:55

Mmmmm, ser gott ut! Får testa någon gång.
Marie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<