Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Här kommer den då - butterkakan!

Publicerad 2014-02-07 16:06:00 i Vetebröd,

På förekommen anledning kommer här receptet på min butterkaka (så att du kan baka i helgen, Annika!). Den kommer inte att ätas till middag här ikväll, däremot blir det inte något annat recept att bjuda på. Jag och resten av familjen går omlott idag, då de är borta nu i eftermiddag och jag ikväll.
Jag ska se Jesus Christ Superstar, hoppas på en mäktig upplevelse.
Butterkaka
 
25 gram jäst
2 dl mjölk
2 krm malen kardemumma
75 gram rumsvarmt smör
1/2 dl socker
1 krm salt
ca 7 dl vetemjöl
 
Fyllning:
50 gram rumsvarmt smör
1/2 dl strösocker
1 tsk malen kardemumma
1 tsk vaniljsocker
3 dl ganska tjock marsankräm
 
Pensling:
1 ägg
 
Glasyr:
1 dl florsocker
1 msk vatten
 
Smula jästen i hushållsassistentens bunke. Ljumma mjölken till ca.37 grader. Häll den över jästen och kör till jästen "smält". Tillsätt kardemumma, smör, socker, salt och mjöl. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa ca.30 minuter.
Baka ut degen till en stor rektangel, ca.75x20 cm. Bre på smöret. Strö över socker, kardemumma och vaniljsocker. Rulla ihop degen på långsidan. Snurra ihop rullen och lägg i en springform. Låt jäsa ca.30 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader.
Gör 3 dl marsankräm enligt anvisningar på förpackningen. Skär ett snitt längs hela rullen i formen och spritsa i marsankräm.
Pensla butterkakan med uppvispat ägg och baka i ugnen i ca.1 timme.
Rör ihop florsocker och vatten till en glasyr och ringla över butterkakan när den har svalnat.
Jag älskar min hushållsassistent. Extra mycket för att den var min mormors.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2014-03-06 18:52:30

Jag har också ett recept på något som heter butterkaka, mne den liknar inte din alls....
Marie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<