Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Mitt bidrag till tjejkvällen - Spenat- och laxpaj

Publicerad 2014-02-21 17:25:56 i Lax, Matpajer, Spenat,

Vi är ett åtta före detta arbetskamrater (några arbetar faktiskt fortfarande ihop) som blivit mycket goda vänner med åren. När vi träffas är det högt i tak, det skvallras och skrattas om vart annat. Vi brukar äta också. Ibland står den som är värd för kvällen för maten, ibland köper vi pizza och ibland, som ikväll, har vi knytis.
 
Ikväll träffas vi hemma hos fina S, temat på maten är paj. Jag bidrar med en spenat- och laxpaj. När jag gjorde pajen var min syster hemma hos mig, det är hennes förtjänst att pajen fått en riktig retro-look. När jag finurlade på om och i så fall vad jag skulle dekorera pajen med skojade jag och sa att jag kunde göra en stor lax av pajdeg och lägga på. Syster tyckte absolut att jag skulle ha lax inte bara i utan även på pajen, därför simmar det runt små pajdegslaxar ovanpå. Så fulsnyggt som det kan bli.
Spenat- och laxpaj
 
1 paj
 
Pajdeg:
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 g smör
1,5 dl mjölk
 
100 g färsk bladspenat
200 g skivad rökt lax
1 1/2 dl riven ost
3 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
salt
svartpeppar
1 uppvispat ägg
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Häll mjöl och bakpulver i en matberedare. Blanda. Tillsätt smör och mjölk och kör tills det blir en deg. Tryck ut degen i en pajform. Spara lite av degen, så att du kan dekorera med den.
Lägg spenatbladen på pajdegen. Skär laxen i strimlor och lägg ovanpå spenaten. Sedan på med den rivna osten. Vispa ihop ägg, mjölk och grädde och salta (lite lite) och peppra. Häll i pajformen.
Skär ut små fiskar av resten av pajdegen, lägg dem på pajen och pensla med uppvispat ägg.
Grädda i ugnen i ca.30 minuter.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Ingegerd

Publicerad 2014-02-21 22:52:00

Såå söta laxar nästan som sex laxar i en laxask. Du är både kock o konstnär, bravo. Simma lugnt bakom ratten hem.

Postat av: Marie

Publicerad 2014-03-06 18:36:01

Det blev jättefint!
Marie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<