Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Spagetti Carbonara, delizioso!

Publicerad 2014-02-27 20:18:58 i Bacon och fläsk, Ost, Pasta och nudlar, Ägg,

Är alldeles dagvill den här veckan. Så blir det när man jobbar måndag, är borta två dagar och sedan tror att det är tisdag när man kliver in på jobbet igen. Men nu har jag fått klart för mig att det är fredag imorgon och det kan ju inte bli så mycket bättre än så.
Egentligen är jag lite smått allergisk mot det ord som säkert snart får en plats i svenska akademins ordlista, det vill säga fredagsmys. Ändå är det ett ord jag använder, för jag vill så gärna fredagsmysa med gosiga barn, en man som lyckligt öppnar fredagsölen, en påse micropopcorn och svensk underhållning på TV. Inte somna på soffan vid åtta. Jag ska hålla mig vaken imorgon, jag ska hålla mig vaken imorgon...
 
När jag och tjejerna kom hem från simhopp/simskola vid sju var middagen nästan klar. Maken bjöd på spagetti Carbonara. Delizioso!
Spagetti Carbonara
 
4 portioner
 
300 g spagetti
2 pkt bacon, à 140 g st
1 dl grädde
2 äggulor
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl riven parmesanost
salt
svartpeppar
 
Koka spagettin al dente.
Skär baconet i bitar och stek knaprigt sitt eget fett.
Blanda grädde, äggulor, pressad vitlök och riven parmesanost. Häll över spagettin, tillsätt baconet och blanda väl. Smaka av med salt och peppar.
Servera med mer riven parmesanost och svartpeppar samt gärna en extra äggula.
 
 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2014-02-28 14:27:52

Super mumsigt :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<