Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Torskrygg med stekt sidfläsk, mandelpotatismos, rödvinssås och sockerärter

Publicerad 2014-02-08 21:38:17 i Bacon och fläsk, Fisk, Grönsaker, Potatis, Sås, Torsk,

För ovanlighetens skull handlade jag på City Gross idag. Men då jag befann mig i den änden av stan och dessutom hade torskrygg på inköpslistan var det ett självklart val.
Torskrygg är snordyrt. Eller det beror ju förstås på vad man jämför med, men tillräckligt dyrt för att jag inte ska tillaga det som vardagsmat. Men så här en mellolördag var det helt rätt.
Torskrygg
 
4 portioner
 
800 g torskrygg
salt
smör
 
Sätt ugnen på 150 grader.
Skär torskryggen i fyra portionsbitar. Salta och stek i smör i en stekpanna med skinnsidan nedåt, i någon minut. Vänd, låt steka på andra sidan någon minut och lägg sedan i en ugnsform. Låt gå färdigt i ugnen till torskryggen har en innertemperatur på 50 grader.
Mandelpotatismos
 
4 portioner
 
1 kg mandelpotatis
1 tsk salt
75 g smör
1 dl grädde
1 dl mjölk
svartpeppar
 
Skala och koka potatisen mjuk i saltat vatten. Häll av vattnet och mosa potatisen med visparna på elvispen. Tillsätt smör, grädde och mjölk och vispa till ett fluffigt mos. Smaka av med svartpeppar.
Rödvinssås
 
4 portioner
 
1 schalottenlök
1 msk smör
1 1/2 msk socker
2 dl vatten
3 dl rött vin
2 msk kalvfond
1 msk balsamvinäger
svartpeppar
ev lite maizenamjöl utrört i vatten
 
Finhacka löken och fräs den i smöret i en gryta. Häll i sockret och låt det bli lite brunt. Tillsätt vatten, vin, fond och balsamvinäger. Dra några varv med pepparkvarnen. Låt koka i ca.30 minuter. Sila bort löken och red ev av med lite maizenamjöl utrört i vatten.
Stekt sidfläsk
 
4 portioner
 
200 g rökt sidfläsk
1 msk smör
 
Skär bort svålen på sidfläsket och skär det sedan i små tärningar. Stek knapriga i smöret. Låt rinna av på hushållspapper.
Ta bort skinnet på torskryggen. Lägg upp mandelpotatismoset på en tallrik. Häll lite rödvinssås bredvid moset och lägg en torskryggsbit på såsen. Strö över tärningar av sidfläsk och lägg även upp förvällda sockerärter. Ät och njut och var glad.
 

Kommentarer

Postat av: Ingegerd

Publicerad 2014-02-08 21:55:34

Du är en mästerkock.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<