Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Efter tacokväll kommer pizzakväll

Publicerad 2014-01-18 21:32:34 i Pizza,

Ute ligger det ett tunt lager snö på marken och jag fryser som en hund nu när temperaturen krupit ner under nollan. Vi är så långt ifrån båtturer på Helgasjön i sommarsol som vi kan komma känns det som. Men det är nu som maken är på sitt årliga uppstartsmöte med båtklubben HSS på Korrö och som planer för båtsäsongen smids. Jag hade ett önskemål som jag skickade med maken och när jag pratade med honom i telefon för en stund sedan fick jag tummen upp från båtklubben. Berättar mer så småningom...
 
Att maken är borta över natten innebär att jag och tjejerna har tjejmys. Vi har storhandlat, fikat hos mormor och morfar (note to self: ha alltid med kameran så att jag kan fota det jag äter om det är så fint och gott som mormors choklad- och halloncupcakes) och bakat pizzor. Efter önskemål blev det portionspizzor, istället för en stor, och vi fick alla välja vår egen topping.
Pizzadeg
Receptet på pizzadeg är ett favoritrecept ifrån Leila Lindholms kokbok One more slice, men med några små förändringar.
 
4 portionspizzor
 
15 g jäst
3 dl fingervarmt vatten
2 msk kallpressad rapsolja
1 tsk flingsalt
2 tsk socker
7 dl vetemjöl special
 
Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den i vattnet. Tillsätt salt, socker och mjöl. Arbeta degen i ca.10 minuter tills den känns elastisk, jag brukar använda elvispens degkrokar när jag inte orkar ta fram hushållsassistenten. Låt degen jäsa under bakduk i 45 minuter.
Pizzasås
 
Räcker till 6 portionspizzor
 
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
kallpressad rapsolja
1/2 msk torkad basilika
1/2 msk torkad oregano
500 g krossade tomater
1/2 tsk salt
1/2 tsk socker
1/2 tsk balsamvinäger
svartpeppar
 
Finhacka lök och vitlök. Fräs i olja i en gryta tills det blivit mjukt utan att ta färg. Häll i resten av ingredienserna och låt småkoka i en dryg halvtimme. Om man vill ha en slätare pizzasås mixar man såsen, men jag föredrar när det är lite textur på den.
Pizzorna
 
Sätt ugnen på 250 grader. Baka ut på bakplåtspapper, lägg på tomatsås, ost och topping (idag hade vi tacofärs, kokt skinka, ananas, champinjoner, majs och rödlök att välja på) och lyft över till i förväg uppvärmd plåt. Baka i ugnen i ca.8 minuter.
Notera fotbollströjorna, det är tjejerna själva som valt outfit.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2014-01-18 21:36:34

Gott!

Postat av: Fina

Publicerad 2014-01-18 21:46:58

Mysigt!!!

Postat av: Ingegerd

Publicerad 2014-01-18 22:03:49

Vilka härligt söta barnbarn jag har o deras duktiga mamma är min dotter!!! Maten som är gjord med stor omsorg smakar säkert som alltid jättegott Kram

Postat av: rememberthiis.blogg.se

Publicerad 2014-01-18 22:13:26

gott det ser ut :))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<