Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Fish and chips og dansk remoulade

Publicerad 2014-01-22 21:15:04 i Fisk, Såser, dressingar och kryddsmör,

Drygt tjugo minuter sen (varför kommer jag aldrig ifrån jobbet i tid numera?!) rusar jag in på dagis, ber tusen gånger om ursäkt för min sena ankomst (blir dock som vanligt lugnad med att det inte är någon fara, att jag inte behöver stressa), kommer hem med lilla tjejen (fullastad med väskor, overall, dagens post och tidningen som jag aldrig hinner ta in på morgonen), öppnar frysen, vrålstirrar i fem minuter och bestämmer mig sedan för att laga fish and chips. Hur tänkte jag där?
 
Det hela slutade med att jag snabbtinade torskfiléerna i vattenbad, kladdade ner mig och köksbänken och kameran med panering och sedan åt min mat stående vid diskbänken, för att inte komma försent till planerandet av stora tjejens klasskalas. Men jag hann och förutom planerande blev det en trevlig pratstund med mysiga mammor.
 
Familjen, som åt sin mat sittande vid köksbordet, tyckte det smakade toppen. Och diskbänken var ren och fin när jag kom hem.
 
Fish (and chips)
 
4 portioner
 
600 g torskfilé
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
2 ägg
2 dl ströbröd
kallpressad rapsolja
smör
 
Torka av torskfiléerna med lite papper. Blanda mjöl, salt och peppar i en skål, vispa upp äggen i en annan skål och häll ströbrödet på en tallrik. Vänd torskfiléerna i först mjölblandningen, sedan i äggen och sist i ströbrödet. Låt dem torka till något på en skärbräda. Stek i rapsolja och smör i en stekpanna tills fisken är färdig.
Servera med frasiga ugnsbakade potatisstavar, grovrivna morötter och dansk remouladsås.
Dansk remoulade
 
4 portioner
 
1/2 liten gul lök
1/2 msk kallpressad rapsolja
2 tsk curry
1/2 dl majonnäs
1 dl crème fraiche
1 dl bostongurka
salt
 
Finhacka löken och fräs den i rapsoljan tillsammans med curry. Låt svalna. Blanda majonnäs, crème fraiche och bostongurka . Blanda i den avsvalnade currylöken och smaka av med salt. Låt gärna stå en stund före servering så smakerna får mogna.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Ingegerd

Publicerad 2014-01-22 22:04:20

Du är suverän

Postat av: Marie

Publicerad 2014-01-24 17:54:34

Det låter jättegott! Och inte så svårt, måste testa någon gång :)
Marie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<