Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Kvrgusa pita med tomatsallad och vitlökssås, en oväntad höjdare

Publicerad 2014-01-27 20:38:29 i Kall sås, Kyckling, Plättar och pannkakor, Sallad, Tomater,

Jag har prenumererat på tidningen Allt om mat till och från sedan slutet på 90-talet. Tidigare hade de i varje nummer ett recept som en läsare skickat in och ett av dessa recept var på Kvrgusa pita. En slags "brödig" frasig ugnspannkaka med kyckling. Jag tror att det var ett bosniskt recept, men låter det vara osagt.
När jag läste på lärarutbildningen lagade jag ibland detta till lunch, men jag har aldrig bjudit någon på det, bara vidarebefordrat receptet till min pappa. Men nu var det alltså dags.
 
Jag var inte helt säker på mottagandet men"Jag älskar den här maten!" sa lilla tjejen vid matbordet och hela familjen åt så mycket att det inte blev någonting kvar att lägga i makens matlåda. Mycket gott betyg alltså.
 
I vanlig ordning har jag ändrat lite i receptet, kan liksom inte låta bli.
Kvrgusa pita
 
4 portioner
 
6 dl vetemjöl
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
5 dl vatten
3 ägg
75 g smör
600 g kycklingfilé
1 msk grillkrydda
1/ dl rapsolja
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Häll mjöl, salt och peppar i en skål. Vispa ner vattnet och sedan äggen ett i taget. Dela kycklingfiléerna i bitar. Smält smöret i en stekpanna och häll ner det i smeten, vispa den slät. Stek kycklingbitarna halvfärdiga i det smör som finns kvar i stekpannan. Krydda med grillkrydda under tiden.
Häll rapsoljan i en ugnsform (gärna teflonform) och ställ in i ugnen någon minut så att oljan blir upphettad. Ta ut formen och håll i smeten. Lägg kycklingfiléerna i smeten och grädda sedan i ugnen i ca.40 minuter. Servera med tomatsallad och vitlökssås.
Tomatsallad
 
4 portioner
 
2 stora tomater
1/2 liten rödlök
50 g fetaost i olja
lite olja från fetaosten
rödvinsvinäger
flingsalt
svartpeppar
 
Dela tomaterna på mitten och skiva dem. Skiva rödlöken tunt. Lägg tomater och lök i en skål. Lägg på fetaost, häll på lite olja och rödvinsvinäger. Krydda med flingsalt och svartpeppar.
Vitlökssås
 
4 portioner
 
2 dl cème fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 tsk honung
flingsalt
svartpeppar
 
Blanda crème fraiche, vitlök och honung i en skål. Smaka av med flingsalt och svartpeppar.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Heléna

Publicerad 2014-01-27 23:38:49

Det ser gott ut :)

Postat av: Gun -Britt Ivansson

Publicerad 2014-01-28 18:21:49

Vilken god mat !!!

Postat av: Marie

Publicerad 2014-01-28 20:17:20

Det här låter också spännande! Helgens mat kanske :)
Marie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<