Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Söndagsstek, gräddsås och vuxenpoäng

Publicerad 2014-01-19 19:36:29 i Fläskkött, Rotfrukter, Såser, dressingar och kryddsmör,

Som om jag inte har tillräckligt många vuxenpoäng redan så har jag samlat några ytterligare nu ikväll. För visst ger väl söndagsstek vuxenpoäng?
Söndagssteken bestod av en benfri fläskkotlett i bit, på närmare 1,2 kilo, som fick puttra i gjutjärnsgrytan tillsammans med vitlök och rosmarin. Till det åt vi morötter, palsternacka och rödlök i ugn och en gudagod gräddsås. Just det, gräddsås ger väl dubbla vuxenpoäng? Minns mormors gräddsåser som pappa och jag alltid fick börja med att smaka av när vi kom dit på söndagsmiddag.
Söndagsstek på benfri fläskkotlett med vitlök och rosmarin
 
6 portioner
 
1,2 kilo benfri fläskkotlett
salt
svartpeppar
6 vitlöksklyftor
1 msk torkad rosmarin
smör
2 dl vatten
 
Salta och peppra köttet runt om och bryn båda sidorna i smör i en gjutjärnsgryta. Skär vitlöksklyftorna i bitar och lägg ner dem och rosmarin i grytan, häll på vattnet. Låt puttra på svag värme i ca.2 timmar, fyll eventuellt på med mer vatten om det behövs. Vänd på köttet några gånger under tiden.
Eftersom det inte går att övervintra rosmarin tog jag in den när hösten kom och nu hänger den i köket. Den barrar som den värsta julgran om man stöter till den, men den är finare att se på så än nedklippt i en burk.
Gräddsås
 
6 portioner
 
1 dl steksky
3 dl grädde
1 msk svartvinbärsgelé
kulörsoja
ev redning
 
Sila stekskyn och häll tillbaka den i grytan. Tillsätt grädde och gelé och låt såsen koka några minuter. Red eventuellt av såsen och tilsätt några droppa soja för färgens skull.
 
Ugnsbakade morötter, palsternackor och rödlök
 
morötter i olika färg
palsternacka
röd lök
öländsk örtblandning
flingsalt
kallpressad rapsolja
 
Skala morötter och palsternacka och skär i stavar. Klyfta rödlöken. Lägg allt i en ugnsform. Strö över örtblandning och flingsalt. Ringla över rapsolja, blanda runt och baka i ugnen i ca.40 minuter.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<