Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Tabbouleh med libanesisk kyckling och vitlöksyoghurt

Publicerad 2014-01-08 20:33:03 i Bulgur och couscous, Kyckling, Såser, dressingar och kryddsmör,

Tidigt på våren för ett par år sedan blev jag och en mycket god vän överraskade av våra män, de "kidnappade" oss och körde till Jönköping. Där hade de bokat hotell, bio och middag på en libanesisk restaurang. Jag stönade mig igenom hela måltiden, som bestod av 15 rätter (meze och grillat), det var så fantastiskt gott! Jag har aldrig försökt mig på något av riktigt den kalibern hemma, men idag blev det i alla fall en middag inspirerad av det libanesiska köket. Rapsoljan är inte särskilt libanesisk, jag vet, men jag älskar min kallpressade öländska sådan.
Tabboulehn hade gärna kunnat innehålla ännu mer bladpersilja, men i övrigt var det så gott att jag verkligen önskar att jag slapp skolmatsalsmaten imorgon. En matlåda hade suttit fint!
 
 
Tabbouleh
 
4 portioner
 
4 portioner kokt avsvalnad bulgur
1/2 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 stort knippe bladpersilja
2 stora tomater
1/2 citron
2 msk kallpressad rapsolja
flingsalt
 
Finhacka rödlök, vitlök och bladpersilja. Skär tomaterna i något större bitar. Blanda ihop med bulgurn. Pressa över citronen, häll över rapsoljan och smaka av med flingsalt.
Libanesisk kyckling
 
4 portioner
 
600 g kycklingfilé (eller ännu hellre kycklinglårfilé som ger mer smak)
2 vitlöksklyftor
1/2 pressad citron
1/2 dl kallpressad rapsolja
1/2 tsk paprikapulver
lite grillkrydda
 
Skär kycklingfiléerna i bitar, inte allt för små sådana. Blanda pressad vitlök, citronsaft, rapsolja, paprikapulver och grillkrydda i en skål och lägg i kycklingen. Låt marinera en liten stund och stek sedan i olja.
 
Vitlöksyoghurt
 
4 portioner
 
2 dl turkisk yoghurt
2 vitlöksklyftor
1/2 tsk honung
flingsalt
 
Blanda yoghurt, pressad vitlök och honung. Smaka av med ordentligt med salt.
 
 

Kommentarer

Postat av: Fina

Publicerad 2014-01-08 20:55:58

Lät riktigt smarrigt!

Svar: Tack för alla dina fina (hi, hi) kommentarer!! Uppskattas verkligen!
Lotta

Postat av: Jennah - film, tv-spel, böcker!

Publicerad 2014-01-08 21:33:22

Vad kul, har länge tänkt jag ska göra något liknande med min man. Bara väcka honom på morgonen och be honom packa väskan för att ett flyg går på kvällen. Eller något ditåt. Så otroligt kul skulle det vara!

Postat av: Lotta

Publicerad 2014-01-09 07:41:59

Så kul det är att läsa din blogg! Du är en stjärna!

Postat av: Marie

Publicerad 2014-01-20 15:13:40

Låter spännande! Kanske skulle jag och Madde våga oss på och pröva någon gång :)

Marie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<