Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Ännu mera guld - Kantarellsås

Publicerad 2014-07-07 18:30:00 i Kantareller, Svamp, Sås,

Lilla tjejen och jag tog ännu än liten runda till skogen för att leta guld. Och guld fann vi, så mycket så att det räckte till en enkel men gudagod kantarellsås som vi åt tillsammans med grillad fläskkarré, pommes frites och paprika- och persiljesallad.
Kantarellsås
 
4 portioner
 
1 liter kantareller
1/2 gul lök
smör
3 dl grädde
ev lite kulörsoja för färgens skull
salt
svarteppar
 
Rensa kantarellerna och dela de större i mindre bitar. Finhacka löken.
Lägg kantarellerna i en torr stekpanna och låt dem vätska ur sig på högsta värmen. När vätskan kokat bort, lägg i en rejäl klick smör och den finhackade löken. Låt löken bli glansig och kantarellerna få lite färg. Häll på grädden och koka ihop till en ganska tjock sås. Smaka av med salt och peppar och häll eventuellt i några droppar kulörsoja för färgens skull.
Förgyller vilken köttbit som helst!
Jag serverade den här gången kantarellsåsen tillsammans med grillad fläskkarré, pommes frites och paprika- och persiljesallad (strimlad grillad paprika, hackad bladpersilja, kallpressad rapsolja, svartpeppar och flingsalt).
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<