Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Lillördag och laxbiffar med kräftstjärtar, kall sås och riven pepparrot

Publicerad 2014-03-05 19:13:00 i Dill, Kall sås, Kräftstjärtar, Lax, Persilja, Potatis,

Det är ju så att onsdag är lika med lillördag, något som i den här småbarnsfamiljen, som bara har den här kvällen tillsammans i veckan, innebär allt annat än utgång. För oss gäller att vi intar varsin hörna i soffan, jag och maken, med barnen emellan oss. Där lär vi bli liggande i alla fall till kvällens underhållning Sveriges mästerkock är slut.
 
Apropå Sveriges mästerkock, så skulle jag aldrig få för mig att ens söka till programmet. Dels för att mina matlagningskonster inte är i närheten av att vara tillräckligt avancerade och dels för att jag aldrig skulle överleva pressen. Ingen skulle bli glad av att se mig svära och gråta i tv. Men jag beundrar deltagarna, de allra flesta är fantastiskt duktiga. Jag trodde verkligen att Lovisa skulle hamna i final, men hon blev konstigt nog hemskickad. Nu sätter jag nog en slant på Anders G.
 
Här åt vi laxbiffar ikväll. Lilla laxälskartjejen smakade inte ens (anar en förkylning hos henne), men vi andra tyckte det var gott. Jättegott.
Laxbiffar med kräftstjärtar, kall sås och riven pepparrot
 
4 portioner
 
400 g laxfiléer
1 burk kräftstjärtar
5 cm purjolök
1/2 dl hackad bladpersilja
1 ägg
citronpeppar
salt
smör och rapsolja
 
Hacka purjolöken. Mixa lax, kräftstjärtar, purjolök, bladpersilja och ägg i en matberedare. Krydda laxfärsen med citronpeppar och salt. Forma biffar och stek i smör och rapsolja.
Kall sås:
2 dl crème fraiche, 34%
1 burk kräftstjärtar
1 msk hackad bladpersilja
1 msk hackad dill
citronpeppar
salt
riven pepparrot
 
Gör såsen genom att blanda crème fraiche, kräftstjärtar, bladpersilja och dill i en skål. Smaka av med citronpeppar och salt. Det är gott att riva ner pepparrot i såsen, men för barnens skull serverade jag den bredvid idag.
Ät och njut av laxbiffar, kokt potatis, kall sås och riven pepparrot.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<