Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Stön av vällust och laxpaket på grillen med morötter och sparris

Publicerad 2014-06-09 21:10:45 i Foliepaket, Grillat, Kall sås, Lax, Morötter, Potatis, Sparris,

Om någon hörde lustiga ljud ifrån vår altan i lördags så var det bara jag och maken som stönade ikapp av vällust. Laxpaketen vi la på grillen var något i hästväg så goda att varje tugga följdes av ett åååh eller mmmmm. Kanske att jag stönade mest, men maken var mer än nöjd med middagen han också.
Laxpaket på grillen med morötter och sparris
 
4 portioner
 
4 laxfiléer
8 knippmorötter
1 knippe grön sparris
10 cm purjolök
6 körsbärstomater
fiskkrydda (den jag använde innehåller bl.a. dill, lök och bellpeppar, som är torkad röd paprika)
flingsalt
smör
 
Garnering:
150 g skalade räkor
gräslök
 
Fixa fyra stora dubbelvikta ark aluminiumfolie. Skala och skär morötterna i stavar. Bryt av den trådiga biten längst ner på sparrisens stjälk. Smörj mitten av arken med lite av smöret och fördela morötterna på detta. Skiva purjolöken. Lägg på laxfiléerna, purjolöken, sparrisen och tre tomathalvor på varje ark. Krydda med fiskkrydda och flingsalt. Avsluta med att lägga klickar av smör överst och vik sedan ihop paketen.
Grilla paketen på indirekt värme, ca.10 minuter om laxen är upptinad, ca.20 minuter om laxen är fryst.
Öppna sedan upp paketen och garnera med räkorna och gräslöken. Servera med färskpotatis , grillad majskolv och en kall sås gjord på crème fraiche, citron och pepparrot. Jag fuskade den här gången och använde en färdig sås (eller rättare sagt smaksatt crème fraiche) från ICA, men det var det värt. Kunde nog knappast ha gjort en godare sås själv!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: GoForFit

Publicerad 2014-06-09 21:32:27

Men ååh så gott! :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-06-09 22:41:20

Måste be min kock göra denna underbara mat

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<