Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Testing testing - Kanelbullar på bakpulver med florsockerglasyr

Publicerad 2014-08-23 20:46:40 i Bakat, Bullar, Kanel,

Jag hade en tanke om att vi skulle ha gjort en liten utflykt idag, hela familjen, men inte ens fika på konditori lockade stora tjejen som hellre ville att vi skulle skrota hemma. Så blev det, men fika ville vi ju ändå ha. Jästen var slut, tiden lite knapp och jag var sugen på kanelbullar. Vad göra? Jo, kanelbullar bakade på bakpulver. Med en florsockerglasyr blev de väldigt lyckade. Ett måste att testa!
 
Kanelbullar på bakpulver med florsockerglasyr
 
Deg:
75 g smör
2 1/2 dl mjölk
1/2 dl socker
1 krm salt
7-8 dl vetemjöl
3 1/2 tsk bakpulver
 
Fyllning:
75 g smör
1 dl socker
1 msk kanel
 
Pensling:
1 ägg
 
Glasyr:
1 dl florsocker
1/2 msk vatten
några droppar pressad citron
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Smält smöret i en gryta. Häll över i en bunke och tillsätt mjölk, socker och salt. Blanda och häll i mjöl och bakpulver. Kör med elvispens degkrokar till det blir en smidig deg.
Baka ut degen till en stor rektangel på mjölat bakbord. Bre på smör och strö på socker och kanel. Rulla ihop från långsidan. Skär rullen i skivor och lägg dessa i bullformar på en plåt.
Vispa upp ägget och pensla bullarna.
Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter. Låt svalna.
Rör ihop glasyren och ringla den över bullarna.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tove Lindgren

Publicerad 2015-11-02 08:07:42

Hejsan,
Jag heter Tove Lindgren och jobbar med ett företag som hjälper bloggare att få betalt för att skriva valfria inlägg inom passande ämnen.
Om du kan tänka dig att skriva ett inlägg mot betalning så får du gärna maila mig på [email protected] så kan jag skicka ett exempel på ämne och ersättning.

(Även ni andra som driver bloggar är välkomna att kontakta oss).

Mvh, Tove

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<