Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Skärtorsdag och en ny bekantskap - Chimichurri

Publicerad 2014-04-17 19:27:34 i Champinjoner, Fläskkött, Grillat, Kall sås, Persilja, Primörer,

Jag hade hoppats på ännu en dag med sol och lite värme i lä på altanen. Men det har blåst halv storm och av rädsla för att ofrivilligt flyga iväg till Blåkulla så jag har spenderat dagens inomhus, en del av den i köket. En omgång fröknäcke till är färdig och två sillinläggningar står i kylen.
Till middag blev det grillat och till det den nya trevliga bekantskapen chimichurri. Chimichurri är en argentinsk sås, med rejäl karaktär.
Chimichurri
 
2 dl bladpersilja
2 vitlöksklyftor
1 dl rapsolja
1/2 msk vitvinsvinäger
1/2 liten rödlök
1 tsk torkad oregano
1 krm chiliflakes
flingsalt
svartpeppar
 
Hacka vitlöksklyftorna och mixa dem tillsammans med bladpersilja, rapsolja och vinäger, med en stavmixer. Finhacka rödlöken och tillsätt den samt oregano och chiliflakes. Smaka av med salt och svartpeppar.
Servera som tillbehör till grillat.
Förutom chimichurri åt vi benfria fläskkotletter med klyftpotatis, grillade primörer (morötter och knipplök), skogschampinjoner och halloumi.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: rememberthiis.blogg.se

Publicerad 2014-04-17 20:04:03

Mums! Har precis ätit, men nu blev jag hungrig igen :p

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<