Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Efterlängtad kurs i japansk matlagning på Café St. Clair

Publicerad 2014-02-04 23:43:00 i Grönsaker, Japanskt, Lax, Matlagningskurs, Ris, Soppor,

Jag är i sjunde mathimlen! Har ikväll inte bara ätit god och fräsch japansk mat, jag har även varit med och lagat den.
I Alvesta ligger underbara Café St. Clair, som drivs av gulliga Masumi och hennes man. Jag har ätit lunch och fikat där, samt ätit en fantastisk buffé som kompisar till oss caterat därifrån. När jag härom året fick nys om att Masumi håller kurser i japansk matlagning övertalade jag min pappa (vilket inte var så svårt) att vi skulle anmäla oss. Tyvärr fick vi inte plats då, kurserna blir snabbt fullbokade, men nu var det äntligen vår tur.
 
Sju matglada typer och så Masumi, i ett litet kök. Men finns det hjärterum så... Vi trängdes, hackade, friterade, vispade och hade trevligt. Och när maten var färdiglagad åt vi den tillsammans, samtidigt som Masumi berättade om och svarade på alla våra nyfikna frågor om Japan och japansk mat. Vilken kväll!
 
När vi kom fick vi varsin namnlapp med våra namn skrivna på japanska. Imponerande nog verkade Masumi kunna våra namn innan kvällen var slut.
Kvällens meny var:
 
Misosoppa
Ris
Rättikasallad med soya och risvinäger
Gurkpickles
Lax Nanban Zuke
Japansk Crème Caramel
Grönt te
 
I det lilla köket var ingredienserna uppdukade.
Vi började med Crème Caramelen, alla fick ett ansvarsområde var och jag var ansvarig för mjölken.
 
Japansk Crème Caramel
 
5 st
 
2 ägg
1 äggula
2,8 dl mjölk
1/2 dl vispgrädde
45 g socker
1 krm vaniljsocker
 
Karamellsås:
80 g socker
1msk vatten
1/2 dl kokande vatten
 
Sätt ugnen på 150 grader.
Rör ihop ägg, äggula och socker. Värm mjölk och grädde tills det nästan sjuder. Häll detta över äggblandningen, under omrörning. Tillsätt vaniljsocker.
Häll upp i portionsformar låt stå i vattenbad i ugnen i ca.25 minuter.
Gör under tiden karamellsåsen genom att smälta socker i 1 msk vatten i en gryta. Låt det koka tills det blir brunt och häll sedan i det kokande vattnet.
Häll karamellsåsen på Crème Caramelen.
 
Vi fick lära oss att ris ska sköljas, inte bara en gång, utan grundligt till vattnet inte längre är grumligt utan nästan klart. Masumi visade och vi fick prova. Äter ni lunch på St. Clair imorgon får ni nog äta ris som vi har sköljt.
Den japanska riskokaren såg precis ut som en CD-spelare modell större.
Sedan fick jag göra gurkpickles. Inte långt ifrån vår inlagda gurka, som vi har till söndagssteken, men något saltare. Medan jag gjorde detta gjorde några av de andra rättikasallad och misosoppa.
 
Gurkpickles
 
Räcker till säkert 10 portioner
 
1 gurka
4 msk socker
1 msk salt
1 dl risvinäger
3 dl vatten
 
Skär gurkan i tunna skivor på snedden, lägg i en skål. Häll på övriga ingredienser och blanda. Låt stå svalt minst 30 minuter. Servera som tillbehör till ris.
 
Rättikasallad
 
Är osäker på antalet portioner...
 
en bit rättika
4 msk japansk soja
2 msk risvinäger
lite sesamolja
lite peppar
svarta och vita sesamfrön
 
Skär rättikan i tunna strimlor och lägg i kallt vatten en liten stund, så blir den krispigare. Häll av vattnet och blanda med soja, risvinäger, sesamolja och peppar. Strö över sesamfrön vid servering.
Misosoppa
 
4 portioner
 
5 dl dashibuljong
1 1/2 msk misopasta
hackade grönsaker (vi använde zucchini och det hamnade även gul lök i soppan)
 
Koka upp dashibuljongen. Tillsätt misopasta och grönsaker.
Jag putsade en bit lax, sedan skar pappa den i bitar. Laxen vändes i potatismjöl och friterades för att sedan koka färdigt i en ljuvlig sås.

Lax Nanban Zuke
 
4 portioner
 
600 g lax
1 morot
1 gul lök
potatismjöl
olja till fritering
1/2 dl vatten
1 dl risvinäger
7 msk socker
1 tsk salt
2 msk japansk soja
2 msk mirin (risvin)
 
Strimla moroten och löken. Blanda vatten, vinäger, socker, soja, salt och risvin i en gryta. Koka upp tillsammans med grönsakerna.
Skär laxen i kuber, vände dem i potatismjölet och fritera i oljan. Lägg den friterade laxen i grönsakslagen och sjud några minuter.
Kan serveras varm eller kall.
Min fina pappa.
Full fokus på matlagningen.
Grönt te, med rostat råris i.
Om en vecka lagar vi mat igen. Jag ska äntligen få lära mig göra sushi. Längtar redan.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2014-02-05 07:42:18

ÅHHH! Till och med jag blir lyrisk!och då var jag ju inte ens där.... Tänk om jag vetat om denna kurs... då skulle jag också gått. Får anmäla mig till nästa! Underbart!

Postat av: Ingegerd

Publicerad 2014-02-06 22:56:48

Så roligt att ni kom med nu. Jag har smakat laxen o den var jättegod

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-02-10 10:11:10

Hej Charlotta!
Vilken fin blogg du skriver!
Massor gott!! Mums!
Kul och se många bilder från kursen också!
Ni var så fantastiskt duktiga!
Jag ser fram emot imorgon också!
Vi ses kl.19.00!
Många kramar
Masumi

Postat av: Masumi

Publicerad 2014-02-10 10:11:50

Hej Charlotta!
Vilken fin blogg du skriver!
Massor gott!! Mums!
Kul och se många bilder från kursen också!
Ni var så fantastiskt duktiga!
Jag ser fram emot imorgon också!
Vi ses kl.19.00!
Många kramar
Masumi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<