Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

En slags minestronesoppa, med ett fantastiskt bröd till

Publicerad 2014-01-15 20:39:48 i Kyckling, Matbröd, Pasta och nudlar, Rotfrukter, Soppor,

Jag kanske blir lynchad av nästa italienare jag träffar, men jag tycker nog att dagens soppa passar bäst att benämnas just en slags minestronesoppa. En lite man-tager-vad-man-haver-jag-hittade-en-ensam-kycklingfilé-i-frysen-och-en-dl-risoni-kvar-i-ett-paket-minestrone.
 
Det är lyxigt med hembakat nybakat bröd och till soppa tycker jag nog att det nästan är ett måste. Därför blir det soppa till middag i det här hushållet i princip endast de dagar då jag hinner baka bröd. Det hann jag idag. Tummen upp för det! Brödet är väldigt lättbakat, en gammal favorit från Annas kokbok. Hon kallar det för det fantastiska brödet och det är just vad det är, fantastiskt.
Det fantastiska brödet
 
20-25 portionsbröd
 
5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
25 g jäst
2 tsk salt
1 msk flytande honung
1 1/2 dl grahamsmjöl
11 dl vetemjöl (varav lite till utbakningen)
 
Smula ner jästen i en bunke. Häll på salt och honung och du ser att jästen nästan som börjar "smälta". Häll i vatten och mjölk och rör runt tills jästen helt löst sig. Rör ner grahamsmjöl och vetemjöl med en träslev, degen ska vara ganska lös och kladdig. Strö över lite mjöl och låt jäsa under bakduk i 1-1/2 timme.
Sätt ugnen på 240 grader. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord, strö över lite mjöl och tryck försiktigt ut degen med handen. Skär sedan degen i 20-25 oregelbundna bitar och lägg dem plåtar med bakplåtspapper. Baka i ugnen i ca.14 minuter. När de är färdiga tippar man över bröden på bakplåtspappret på bakbordet och låter dem svalna där, utan att täcka över dem. Ät dem sedan, gärna lite ljumma, med smör och kanske lite ost.
En slags minestronesoppa
 
1 paket bacon, 140 g
200 g kycklingfilé
3 morötter
1 palsternacka
50 g rotselleri
1 gul lök
1 paket krossade tomater, 500 g
2 kycklingbuljongtärningar eller motsvarande mängd kycklingfond
1 l vatten
1 dl risonipasta
färsk basilika eller timjan
 
Skär bacon och kycklingfilé i mindre bitar, fräs dem sedan i stekpanna. Skala och skär rotfrukterna i mindre bitar. Lägg bacon- och kycklingfräset i en soppgryta, sedan i med rotfrukterna, de krossade tomaterna, buljongtärningarna och vattnet. Låt koka 10 minuter, lägg sedan i risonipastan och koka ytterligare 10 minuter. Servera med lite färsk basilika (saknades hos oss idag, så det fick bli en kvist timjan), hyvlad parmesanost och hembakat bröd.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Ulle

Publicerad 2014-01-15 21:55:10

Det är verkligen ett fantastiskt bröd! En favorit hos oss!

Postat av: Ingegerd

Publicerad 2014-01-15 21:57:53

Det här måste vara gott. Vilka fina bilder du gör.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<