Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Fredagslyx, med hembakat bröd och hemlagad coleslaw till hamburgaren

Publicerad 2014-01-03 19:30:00 i Grönsaker , Köttfärs, Matbröd, Sallad,

Jag är fortfarande julledig, vilket innebär att jag både hinner och orkar förbereda våra middagar lite extra.
Idag är det fredag och det betyder inte tacos utan hamburgare. Jag har bakat hamburgerbröd och svängt ihop en coleslaw och serverar krispigt bacon, kruksallad, tomat, cornichons, lagrad prästost och friterade lökringar till. Vill man kan man även ha pommes eller klyftpotatis som tillbehör, men ovanstående räcker mer än väl.
En dag ska jag ta fram köttkvarnen till mormors gamla Electroluxassistent och mala högrev till hamburgarna, men tills dess köper vi ICAs eller Coops hamburgare färdiga för stekpannan eller grillen.
 
 
 
Hamburgerbröd
Inget smakar bättre än hembakade hamburgerbröd, så långt ifrån svampiga bröd i 8-pack som man kan komma.
 
6 st
 
1/2 paket jäst
2 dl mjölk
1 msk kallpressad rapsolja
1 msk strösocker
1/2 tsk salt
6 dl vetemjöl
sesamfrön
 
Sätt ugnen på 250 grader. Ljumma mjölken till ca 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Tillsätt olja, socker och salt och rör till jästen lösts upp. Häll i mjöl, men spara lite till utbakningen. Arbeta ihop degen och jäs till dubbel storlek under bakduk i ca 30 minuter.
Dela upp degen i sex bollar, platta ut dem till en tjocklek av ungefär 1 cm och lägg dem på en plåt. Platta till dem lite extra på mitten, så får de en bättre form när de är färdigbakade.
Pensla med mjölk, strö på sesamfrön och grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna på galler.
 
 
 Coleslaw
En sommar för ett par år sedan åt vi hamburgare på Kafe de luxes uteservering. De smakade fantastiskt med alla sina tillbehör och något jag tog med mig därifrån var att ha kummin i coleslawen. Prova!
 
7 dl vitkål
1 morot
1 liten bit rödlök
1 1/2 dl turkisk yoghurt
1 1/2 msk majonnäs
1/2 msk dijonsenap
1 nypa strösocker
1/2 tsk kummin
salt och peppar
 
Strimla vitkålen fint. Riv moroten på den grova sidan på rivjärnet. Skär rödlöken tunt.
Blanda turkisk yoghurt, majonnäs, dijonsenap, socker och nästan all kummin i en skål. Smaka av med salt och peppar. Lägg i vitkål, morot och rödlök och blanda. Avsluta med att strö några kumminfrön över coleslawen.
 
 
Friterade lökringar
1 gul lök
1 dl vetemjöl
1 dl vatten
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 nypa socker
rapsolja att fritera i
salt
 
Skär löken i lagom tunna skivor och separera dem. Vispa ihop mjöl och vatten och tillsätt bakpulver, salt och socker.
Hetta upp oljan i en gryta ( ha ett lock tillhands om oljan mot förmodan skulle bli för het och börja brinna), doppa lökringarna i smeten och lägg ner i oljan några i taget. Ta upp dem med hålslev när de är gyllenbruna och låt dem rinna av på hushållspapper. Salta lite grann och servera ljumma.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Fina

Publicerad 2014-01-03 20:24:27

Varför sa du inte till när du var färdig??? Lät ju jättegott o jag ÄLSKAR coleslaw!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<