Plättar med falukorv

Plättar med stekt falukorv och jordgubbsylt. Knäckebröd med leverpastej, inlagd gurka och ketchup. Pizza med makrill i tomatsås. Men också lasagne, dillkyckling och oxfilé med rödvinssås. Och en och annan chocolate chip cookie och butterkaka.

Det godaste hamburgerbrödet med hemmalda burgare och karamelliserad lök

Publicerad 2014-03-01 21:46:11 i Bacon och fläsk, Hamburgare, Hamburgerbröd, Köttfärs, Lök, Potatis,

En favorit i repris. Men i ny tappning. Så kan man säga om kvällens middag, som var hamburgare med pommes.
 
I huvudstaden finns ett hamburgerställe som heter Flippin' Burgers, där hamburgarna ser makalöst goda ut och som för övrigt står på listan över ställen jag bara måste äta på innan jag dör. I alla fall har jag bakat hamburgerbröd efter samma recept som på Flippin' Burgers och det är lätt de bästa jag någonsin ätit.
 
För första gången i mitt liv har jag idag använt en köttkvarn. Till min mormors gamla Electrolux finns en uppsjö tillbehör och idag fick alltså köttkvarnen arbeta när jag malde högrev och rökt sidfläsk till hamburgarna. Det var så roligt att jag på allvar överväger att mala all vår köttfärs själv i fortsättningen.
Flippin' Burgers hamburgerbröd
 
10 st
 
20 gram jäst
2,5 dl standardmjölk 
425 gram vetemjöl special
12,5 gram strösocker
7,5 gram salt
25 gram honung
37,5 gram rapsolja
 
Pensling:
1 ägg
1 nypa salt
1 skvätt vatten

Lös upp jästen i mjölken i hushållsassistentens bunke. Väg upp mjöl, salt, socker mjölk, honung och rapsolja och häll det i bunken med jästblandningen. Knåda degen på medelhastighet i ca.10 minuter. Sätt lock eller plastfolie på bunken och låt jäsa i 30 – 60 minuter. Degen ska nästan dubbla sin storlek. Knåda degen lätt för hand på mjölat bakbord och dela den i 10 bitar, varje bit ska väga ca.70 gram. Rulla till bullar och lägg dem på en smörad plåt. Platta till bullarna med handen och låt jäsa under duk i ca.60 minuter till de dubblat sin storlek.

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg, salt och vatten med en gaffel. Pensla hamburgerbröden och grädda dem sedan i 6 – 8 minuter. Stick en ugnstermometer i en av dem efter några minuter, när termometern når 93 grader är de färdiga.

Lilla tjejen hjälpte till med baket.
Hemmalda hamburgare
 
8 st
 
800 g högrev
150 rökt sidfläsk
smör och rapsolja
 
Putsa bort hinnorna från högreven och skär i bitar. Skär bort svålen på sidfläsket och skär i bitar. Lägg allt kött i en påse och lägg in i frysen i ca.20 minuter.
Montera köttkvarnen på hushållsassistenten och sätt en skål under. Ta fram köttet ur frysen och mal det.
Forma åtta  platta hamburgare och stek i smör och rapsolja i het stekpanna.
Karamelliserad lök
 
2 stora gula lökar
smör och rapsolja
1 tsk socker
1/2 tsk salt
1/2 dl vatten
 
Skiva löken och stek den gyllenbrun i smör och rapsolja tillsammans med socker och salt. Häll på vattnet och låt koka in i löken på svag värme.
Friterade pommes frites
 
4 portioner
 
6 stora mjöliga potatisar
1/2 liter rapsolja
salt
 
Skala potatisen och skär i stavar. Hetta upp rapsoljan i en gryta. Ha ett grytlock till hands ifall oljan mot förmodan skulle ta eld. Lägg ner lite potatis i taget och fritera tills de fått lite färg. Ta då upp den med en hålslev och låt rinna av på hushållspapper. När all potatis förfriterats ska den friteras en andra gång och då ska den få gyllenbrun färg. När den har det låter man den rinna av på hushållspapper. Salta och servera ganska omgående.
Montera hamburgaren (jag hade ketchup, ost och karamelliserad lök i min) och servera med halverade ättiksgurkor och nyfriterade pommes. Oh. My. God. So. Good!
 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2014-03-02 12:12:05

Super mumsigt :D

Postat av: Vickan

Publicerad 2015-04-06 08:47:13

Stort tack för receptet :) Äntligen har jag hittat ett recept på hamburgerbröd som var toppen. De som blev över kommer att gå åt till frukosten ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lotta

När livet rusar fram i 140 km/h och stresspåslaget är oroväckande högt, det är väl då man ska försöka att göra något man verkligen tycker om och brinner för? Jag tycker och har alltid tyckt om att stå vid mina grytor och skålar och pannor i köket och att kombinera det med ett annat intresse, skrivandet, kommer att göra mig gott. För övrigt är jag 37 år, har två döttrar, en make, en villa och ett jobb som lärare på mellanstadiet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

<